Sunday 1 January 2012

Azam dari mak cik yang sakit


Semalam saya teman mama melawat ibu kepada kawan baiknya. Rasenya stroke, kedua-dua belah kaki lumpuh.Hanya separuh badan dari pinggang ke kepala yang dapat bergerak baik. Keadaan mak cik tu sama macam Tok Na (nenek saya) yang meninggal pada umur 74 tahun. Dia kata,

"Sekarang dah tak boleh buat apa-apa dah..."



On da way balik rumah, mama bagi tau mak cik ni ada 12 orang anak dan selalu masak untuk anak-anak dia. Buat roti canai sendiri.Kebanyakan daripada kita yang ada anak satu pun beli roti canai mamak yang masak..hehe. Mane reti buat roti canai, kan? The point is sebenarnya, dah banyak yang mak cik tu dah lakukan waktu di zaman kuat dan muda. Dan menjadi sunnatullah, kita akan menjadi lemah,sakit atau nyanyuk bila dah tua nanti.

" Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara: zaman mudamu sebelum datangnya zaman tuamu..."
                                                     (Al-Hakim dengan sanad yang sahih)


Mungkin inilah rahsia disebalik Nabi saw menyampaikan wasiat kepada Ibnu Abbas(Hadith ke-19 Imam Nawawi Hadith 40), untuk menggunakan masa mudanya sebaik mungkin. Banyak lagi sahabat-sahabat lain yang Nabi boleh ceritakan seperti Abu Bakar teman karibnya atau Abdullah bin Ummi Maktum yang sentiasa dahagakan ilmu tetapi Baginda telah memilih seorang budak.

Yang lebih menyentuh hati saya adalah keadaan mak cik yang sudah tua menyebabkan matanya tidak nampak sangat untuk membaca. Namun itu tak menjejaskannya sebab dia telah banyak menghafal ayat-ayat Al-Quran di zaman mudanya. Betullah apa yang dijanjikan Allah, sesiapa yang memelihara Allah di zaman muda dan kuat, Allah swt akan menjaganya ketika tua dan lemah.

Dari Sahih dan Bukhari,

   "Tujuh golongan yang Allah swt berikan perlindungan kepada mereka pada hari yang tidak ada lindungan selain daripada lindungan-Nya: Imam yang adil, pemuda yang hidup beribadat kepada Allah swt......"

Hmm, mungkin azam saya tahun baru ni untuk LEBIH bersungguh-sungguh menghafal Quran dan menambahkan amalan sebanyak yang mungkin di zaman muda. Anda pulak bagaimana?

No comments:

Post a Comment